Spring til hovedartiklen - genvej for blinde
5.jpg
Livskraft
livskraft 021 full
Et kig ind på Egmont Højskolen

 

bev eks

Den første tid

onsdag, 5. december 2012 11:19

Glade elever

Du møder mange nye mennesker, og du skal forholde dig til mange ting på et helt nyt sted.

Vi kan umuligt forberede dig på alt, men vi kan forsikre dig, at du er i gode hænder.
Den første tid er planlagt, så du ikke kommer til at kede dig, og vi forsøger på bedste vis at introducere dig til dine nye højskolekammerater og livet på højskolen.

 

 

Ankomst.

Borgere og assistenter ankommer onsdag d. 1. august mellem kl. 11.00 og 11:30
Andre elever ankommer onsdag d. 1. august mellem kl. 16.00 og 17.00

Borgere og assistenter skal altså møde lidt tidligere, så vi har ekstra tid til, at I mødes i jeres nye borger-assistent-team.
I får en snak med jeres kontaktlærer og måske med borgerens forældre, tidligere assistenter eller andre, der kan fortælle lidt mere om opgaver i teamet.

Kan du af en eller anden årsag ikke komme på det tidspunkt, beder vi dig om at ringe og give besked.

 


Den første dag - onsdag d. 1. august

Du møder nye mennesker

De første par timer er afsat til, at du møder de andre i dit borger-assistent-team.

I får en snak med jeres kontaktlærer og måske med borgerens forældre, tidligere assistenter eller andre, der kan fortælle lidt mere om opgaver i teamet.

Du får også anvist dit værelse, og med mindre du bor på eneværelse, møder du her din nye værelseskammerat.

Vi spiser kl. 18:00, og efter aftensmaden er der et arrangement, hvor alle elever, lærere og hjælpelærere deltager.

Programmet for den første aften slutter omkring kl. 21:30, men som assistent er du måske på arbejde og skal hjælpe din nye arbejdsleder i seng.

 

En smule om de første uger
Den første uge har vi tilrettelagt undervisningen efter et særligt program, hvor du bliver introduceret til fag og højskoleopholdet i øvrigt.

Vi lægger stor vægt på, at I som elevgruppe lærer hinanden at kende, og desuden skal alle have valgt hvilke Hovedfag og Modulfag de skal have i dette semester.
Ugen består derfor af både ryste-sammen-arrangementer og information om de forskellige fag.

For dem, der er ansat som assistent og dem som har assistenter ansat, bliver der undervisning i det at være en del af et BPA-team. Det drejer sig fx om løn, arbejdstid, ansættelseskontrakter o.lign.

Du bliver også introduceret til skolens lokaler, og hvilke muligheder skolen og skolens omgivelser kan tilbyde.

Alt i alt bliver det en uge med fart på, masser af information og ikke mindst skægge oplevelser med nye fantastiske mennesker!

I de næste par uger begynder undervisningen i de fag, som du vælger på skolen. Men du vil også blive introduceret til nye og andre sider af højskolen, ligesom vi vil følge op på nogle af de snakke, som vi har sat i gang i introugen.

 

Åbne Arrangementer:

De originale

Onsdag den 24. oktober 19:30

Et filmforedrag hvor vi ser filmen De Originale og taler om, hvad vi kan lære af dels filmen og dels originalerne.

Læs mere …

Husk

Onsdag den 24. november 19:30

v. journalist Mathias Obdrup
Et foredrag om husketeknikker

Læs mere …

Koncert Med Nancy Harms og band

Onsdag den 21. november 19:30

Hør en fremragende koncert med den amerikanske sangerinde Nancy Harms og hendes danske band. Læs mere …

Stillingsopslag:

På højskole som assistentelev?

Hvis du har lyst til at gå på højskole og samtidig være assistent for en anden elev, så kan du ansøge om et assistentjob. Der er ledige stillinger til det kommende semester, som starter søndag den 6. januar.

 

Der er ansøgningsfrist: 

fredag den 19. oktober og Fredag den 16. november

 

Samtaler finder sted:

Onsdag den 7. november kl. 13

Mandag den 19. november kl. 11

Søndag den 9. december kl. 11

 

Du kan læse mere om højskolens hjælperordning her: BPA. Du kan lave en online-ansøgning her: online-ansøgning.



  • VILLAVEJ 25, HOU
  • 8300 ODDER
  • TLF: 87 81 79 00
  • FAX: 87 81 79 79
  • E-MAIL: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
  • CVR nr. 46 23 11 12