Konference på Egmont Højskolen

Mandag den 18. september 2017 afholdt Egmont Højskolen konferencen “Højskolens undervisnings- og samværsrum samt Borgerstyret Personlig Assistance”.
Jacob Kjærsgaard Mortensen forstander på Hadsten HøjskoleJacob Kjærsgaard Mortensen, forstander på Hadsten HøjskoleOmkring 90 deltagere repræsenterende et bredt udsnit af samarbejdspartnere, politikere, BPA-brugere, BPA-hjælpere, repræsentanter fra højskoleverdenen, elever fra Egmont Højskolen, fagfolk indenfor handicapområdet, repræsentanter fra forskellige handicaporganisationer, repræsentanter fra Sosu Østjylland, forældre til unge med funktionsnedsættelse og andre interesserede brugte dagen på at høre om og debattere OCN, BPA og Højskolens læringsrum.

Konferencen var kulminationen på et to årigt projekt, hvor Egmont Højskolen har udviklet to OCN læringsprogrammer om BPA-relationen (Borgerstyret Personlig Assistance) fra både borger og assistents synsvinkel.

 

IMG 2396 diskussion lille

OCN står for Open College Network og er en metode til i små skridt at dokumentere sin læring udenfor det formelle uddannelsessystem og samle kompetencerne i et læringsbevis. OCN arbejder på tre forskellige niveauer: Kendskab, Kundskab og Mestring.

Dagens program var delt op i tre blokke med hver sin overskrift og deltagerne sad i mindre grupper ved bordene, hvilket bidrog til fri debat og en hyggelig stemning.

Hanne Skov, leder af OCN DanmarkHanne Skov, leder af OCN Danmark

I første blok blev OCN introduceret af Hanne Skov, leder af OCN Danmark og de to nye læringsprogrammer blev præsenteret af arbejdsgrupperne bag. Konferencens deltagere fik også selv lov at prøve kræfter med cases fra læringsprogrammerne og forholde sig til nogle af de problemstillinger læringsprogrammerne tager op.

Jonas Møller, specialkonsulent FFDJonas Møller, specialkonsulent FFD

I anden blok blev Højskolens specielle undervisnings og samværsrum præsenteret af Jonas Møller, specialkonsulent ved FFD og medforfatter af bogen Højskolepædagogik, mens Jacob Kjærsgaard Mortensen, forstander på Hadsten Højskole gav et kritisk blik på højskolen som kompetencegivende instans.


Karina Adsbøl MF, DF og Kirsten Normann Andersen MF, SFKarina Adsbøl MF, DF og Kirsten Normann Andersen MF, SF

Sidst på dagen blev retten til at bestemme over eget liv ivrigt debatteret med udgangspunkt i Handicapkonventionens artikel 19 og dagens program efter indlæg fra Karina Adsbøl, MF, DF og Kirsten Normann Andersen, MF, SF.

De to læringsprogrammer er nu lagt ind i OCNs database og Egmont Højskolen vil løbene bruge programmerne i undervisning og og vejledningssammenhæng.

 

Læs også den "Afsluttende Rapport".

Projektet er støttet af Vanførefonden, Helsefonden og FFD's forsøgsmidler.

 

Senest opdateret: fredag, 6. oktober 2017 14:04