Grøn Front

Video

- en kort præsentation af Hovedfaget i billeder og lyd

Fagbeskrivelse

Grøn Front er i Det refleksive tænkende fagrum,

hvor fagene handler om hjerte, hjerne og mave.

Fagligt indhold
- hvad går faget ud på?

 

På faget Grøn Front sætter vi et bæredygtigt samfund højest på dagsorden. Vi vil med projekter, dyrkning af egen have, politiske diskussioner og spændende ekskursioner sætte den grønne livsstil i førersædet, og forsøge at klæde eleverne på til en verden på vej mod en grøn omstilling.
I højskolens egen have dyrker vi jorden og bruger naturen til fordybelse. Når vejret tillader det, går vi i højskolens egen have for at sætte frø, og senere høste arbejdet. Men vi vil også arbejde med mere praktiske løsninger og bruge hænder og viden til at I undervisningslokalet vil vi arbejde med teorien bag praksis, gennem film, oplæg og debat vil vi belyse klimaforandringerne fra forskellige vinkler, kigge på teknologiske fremskridt og arbejde med at finde løsninger.
Der vil også blive plads til ture ud af huset. Vi vil besøge steder som den økologiske have, bæredygtige byggeprojekter, og andre steder hvor klima og miljø er omdrejningspunktet.
Så hvis du synes at der bliver snakket for meget og gjort for lidt, vil dette fag være noget for dig. Vi vil tage sagen i egen hånden og sammen opbygge grønne løsninger. Vi arbejder fra ideudvikling til det færdige projekt, og tager jævnligt under forløbet en snak om verdens tilstand og mulighederne for forandring.

 

Undervisningsformer
- hvordan gør vi?

 

På grøn Front arbejder på at gøre teori til praksis. Vi bruger eksisterende viden til at eksperimentere os til nye løsninger. en del af undervisningen foregår som teoretisk undervisning og debat, film og diskussion.
Vi vil bruge skolens have, udnytte årstiderne og følge årets gang; forspire, så, luge, jordforbedre, høste og gøre vinterklar. Alt med kyndig vejledning fra haveentusiaster og dygtige fagfolk.
Når tiden tillader det, vil vi besøge relevante steder med natur, miljø og klimaet i højsædet. Det kunne være genanvendelsessteder, Friland, økologiske bofællesskaber osv.

 

Forudsætninger
- hvad forventer vi af dig som elev?

 

Det er ikke nødvendigt med fouudgående viden, men du skal være nysgerrig og have lyst til at lægge kræfter i vores fælles projekter. Det er lysten der bærer dette fag, og uden alles deltagelse får vi ikke ændret på verdens tilstand.

Kompensation
- hvad gør vi for at alle kan være med?

 

I alt hvad vi gør tænkes tilgængelighed ind. Vores drivhus er med kørestolsadgang, haven er med højbede og vores ekskursioner er til kørestolsvenlige steder.

 

Praktiske forhold
- hvad har vi at gøre med?

 

Undervisningen er tilgængelig for alle. Vi er meget ude, også i det tidlige forår. Vi er ofte væk fra højskolen, og noget af tiden (i den koldere periode) er vi i teorilokalet, ser film, diskutere og lærer om verden og klimaets tilstand.

 

Aktiviteter i og ud af huset
- hvad gør vi?

 

Eksempelvis:
- Bygger en drivhus-dome
- Besøger et halmhusprojekt
- Dyrker, indretter og designer haven
- up-cycler og genanvender
- Ekskursioner til eks. Friland, genbrugspladser, Den Økologiske have, andre højskoler, osv.

 

Vælg dette Hovedfag hvis du...
- hvilket udbytte får du som elev?

 

Vil blive klædt på til en bæredygtig livsstil, gøre verden klar til den grønne omstilling og lære at leve et liv hvor man tager ansvar.

 

Senest opdateret: tirsdag, 20. juni 2017 11:31