Spring til hovedartiklen - genvej for blinde
5.jpg

Offentlig service.

Hedensted Kommune ser stort på handicap-politik og bryder FN-konvention.
Af Ole Lauth, forstander, fra Horsens Folkeblad 3. Januar 2012.

Hhorsensfolkeblad-3-1-2012andicapafdelingen tvinger 35-årige Micheal Davidsen på et bofællesskab for fortrinsvist ældre mennesker. Selv ønsker han et fast botilbud med ekspertise i svær epilepsi. Har borgere med handicap i Hendensted ikke ret til at vælge bopæl på lige fod med andre?

Ét er, at Hedensted Kommune ser stort på deres egen handicappolitik. Noget andet er, at kommunens handicapchef administrere i den tro, at FN's Handicapkonvention - ratificeret af Folketinget - blot er en hensigtserklæring.

Læs mere...

Hvem skal holde højskole

Hvem skal holde højskole for hvem og med hvilket indhold?

af Ole Lauth, forstander, fra årskriftet 2000

 

Under overskriften ”Grundtvig er ikke et fedt!” havde højskolelærer fra Højskolen på Helnæs, Anders Lyng i september et udfald i højskolebladet nr. 27 mod den tendens, at lukningstruede højskoler har ændret formål ”hen over nat”. Det drejede sig om

Læs mere: Hvem skal holde højskole

Har mesterlæren en fremtid

Om dengang jeg skrev til BMW og Toyota.

 

Hektiske forhandlinger på Statsministerens kontor. Pia Kjærsgaard og hendes to væbnere kommer ud til de ventende kameraer og mikrofoner: "Hvad fik l ud af forhandlingerne med Statsministeren?". "Vi vil have mesterlæren tilbage. Den gamle mesterlære vil sikre unge, som ikke kan honorere de boglige krav på skolerne!" Sådan. Klar tale. De elever, som befandt sig i den fjernsynsstue, hvor jeg tilfældigt opsnappede budskabet, var helt enige. Den gamle mesterlære duer, det er alt for bogligt på de tekniske skoler.

 

Naturligvis ved Pia Kjærsgaard, Kristian Thulesen Dahl og Peter Skaarup godt, at den nuværende erhvervsuddannelseslov har to indgange - skolevejen og praktikvejen. Det er muligt i dag at starte hos en mester, det er endda muligt at lave et helt individuelt tilrettelagt forløb - også for bogligt svage og andre elever med særlige behov. Det virker bare ikke. Det kan ikke lade sig gøre. De sidste år har vi her på skolen forsøgt at få elever med særlige behov (kognitive og boglige vanskeligheder) ud i job eller lærlingeforhold indenfor flere fagområder. Uden held.

 

geelsgaard

Ole Lauth i lærerpraktik på Geelsgård kostskole i 1969.

Læs mere: Har mesterlæren en fremtid

Privatise the problems

The Danes pride themselves on their Welfare System believing it to be one of the best systems in the world. Over the last decades enormous resources have been pumped into the system. Experts provide assessment and diagnoses and make decisions. Procedures of guidance and support have been refined, but has the level of satisfaction among the users also increased?


There will always be

a limitation of freedom

in societies where rights

are defined by experts

(Claus Brenø)


PRIVATISE THE PROBLEMS IN THE NAME OF SOLIDARITY

 

Assessments, diagnoses and decisions are part of the system and an essential part.

Læs mere: Privatise the problems

Geelsgårdskolen

Indtryk fra Geelsgårdskolens historie


Ungdomsoplevelser på Geelsgård i 1969

Af Ole Lauth

 

Min far var født med spastiske lammelser og var mere eller mindre tvunget til at tage på højskole for at befri sig fra et trist liv som invaliderentemodtager i en alder af blot 23 år. Han havde fået en erklæring fra lægerne på det Ortopædiske Hospital: "...spastikere kan erfaringsmæssigt ikke gennemføre en uddannelse eller fastholdes i et arbejde".

Læs mere: Geelsgårdskolen

  • VILLAVEJ 25, HOU
  • 8300 ODDER
  • TLF: 87 81 79 00
  • FAX: 87 81 79 79
  • E-MAIL: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
  • CVR nr. 46 23 11 12