Case: Marcus og Frederik

 

Marcus og Frederik begyndte på højskolen i august 2014. Marcus er for første gang flyttet hjemmefra, og han fyldte 18 år i august måned. Både Marcus og Frederik har været i fuld gang med højskolelivet siden: de fester, hygger, får nye kammerater og prøver nye fag af. De er begge rigtig godt tilfredse med deres højskoleliv.

 

Marcus og Frederik får en interview-pause fra træningen

 

Marcus og Frederik er også godt tilfredse med hinanden og godt for det! Marcus har kun én assistent og det er Frederik. Frederik arbejder hos og med Marcus hver eneste dag - alle ugens dage. At have fælles interesser kan være en fordel. 

De valgte derfor også Bevægelseseksperimentariet, fordi de begge meget gerne vil bevæge sig og de kan begge godt lide at være i træningsrummet. På den måde er de et godt eksempel på, at det kan være relevant at understøtte en fælles interesse som en del af arbejdsrelationen. Det var de begge interesserede i at få afprøvet.

 

Marcus i gang med håndvægtene Frederik foretrækker vægte fremfor teknologiske sidespring


Og hvordan har det så fungeret i praksis på faget og i fritiden?

Begge er enige om, at faget har givet bedre indblik i, hvordan man kan træne sammen. Frederik har været lidt overrasket over, at der har været så meget snak i faget. Han havde forventet mere aktivitet. Faget er bygget op over dels den praktiske udførelse af aktivitet, men handler også at samle op på, hvordan det går i de forskellige teams.
Derudover har den teknologiske del “taget tempo’et” ud af undervisningen, når eleverne er blevet sat ind i TechnoGyms maskiner og tilhørende app’s.

 

Men et klokkeklart bevis på, at Bevægelseseksperimentariet virker efter hensigten er Marcus’ oplevelse af, at han nu selv vil kunne tage i et træningscenter et andet sted og bruge maskinerne. Dels fordi han nu kender og har afprøvet forskellige maskiner, dels fordi han har fået lavet træningsprogrammer og endelig fordi, han ved med hvilke tilpasninger, han kan deltage.

 

Marcus træner 5 dage om ugen i træningsrummet. Frederik er ikke længere altid med. Marcus får hjælp fra andre af højskolens elever i rummet, fordi han kan forklare, hvad han skal have en hånd til. Det betyder ikke, at Marcus ikke har brug for at kunne få hjælp i rummet og klare det hele selv. Men det betyder, at han ved hvordan.

 

Marcus har færre smerter efter, at han er begyndt at træne fast Frederik håber på endnu et semester på Egmont

 

Semesteret er ved at lakke mod enden. Marcus har ansat en ny assistent. Det var et ønske til ansættelsessamtaler med Marcus, at den nye assistent skulle være interesseret i at gå i træningsrummet med Marcus.
Frederik har søgt som assistent igen og venter på at komme til nye samtaler. Han vil gerne blive et semester mere på højskolen, inden han skal i gang med sin uddannelse.

 

Livet går videre. Marcus har fået stor glæde af at kunne træne. Det er vigtigt for hans krop. Selv siger Marcus, at han træner for at få musklerne. Det ser godt ud, mener han.

Virkeligheden er heldigvis også den, at han oplever at have færre smerter, som han ellers var meget plaget af, inden han begyndte på Egmont.


Om det er træningen, fællesskabet, glæden eller hvad det er, er svært at sige. Men Marcus er selv overrasket over det og meget glad.

 

Senest opdateret: fredag, 26. december 2014 15:40