Er du uddannet socialrådgiver og bærer en drøm om og en lyst til at blive en del af en højskolehverdag og et højskoleliv på Danmarks største og mest rummelige højskole? Kan du begejstre elever og gøre dem levende optaget af fag, livet og mulighederne, og kan du formidle din viden og kunnen på en nærværende måde, der balancerer det faglige og menneskelige med en perspektivering af fagenes både kulturelle og personlige betydning – i et forpligtende fællesskab med stærke relationer? Så er dette måske noget for dig?
Egmont Højskolen er en almen folkehøjskole for alle, hvor vi vægter samspillet mellem mennesker med vidt forskellige liv og muligheder og har et særligt ansvar for mennesker med handicap og funktionsnedsættelse. Hele højskolens virke bygger på ligeværdighed, myndighed og solidaritet, som er værdier vi har med os i alt, hvad vi gør.
Da ca. 85 af vores 215 elever har et handicap eller en funktionsnedsættelse, er specialundervisning en væsentlig del af en højskolelærers forpligtelse. Det betyder, at det som underviser er centralt, at man er i stand til at indtænke tilpasninger til forskellige fysiske og kognitive funktionsniveauer i undervisningen. Vi kræver ikke specifikke forudsætninger, men lyst og vilje til, og gerne erfaring med, at arbejde med de metoder, som fremmer den enkelte elevs læring og et genuint inkluderende undervisningsmiljø.
Vi søger en engageret højskolelærer og socialrådgiver, der kan indgå i et team af undervisere på vores hovedfag: BPA-akademiet og Voksenliv med handicap. Herudover vil du blive sparrende rådgiver for kolleger i forhold til at kunne vejlede elever med handicap bedst muligt i forhold til bl.a. serviceloven og det liv eleverne skal fungere i både under og efter højskoleopholdet. Du vil også arbejde sammen med højskolens administration om kontakt til kommuner og forvaltninger samt rådgive og vejlede elever på individuelt niveau. Stillingen er som udgangspunkt en fuldtidsstilling, men kan også være i spændet mellem 70 – 100% ansættelse, og vi ønsker gerne tiltrædelse 1. oktober 2025 eller tidligere.
Om Hovedfagene: BPA- akademiet og Voksenliv med handicap
Fagenes formål er at give eleverne – især elever med større fysiske handicap – indsigt i og forudsætninger for at leve et selvstændigt liv ud fra de forudsætninger, den enkelte har. Undervisningen skal give eleverne forudsætninger for aktiv deltagelse og stillingtagen i deres eget liv bl.a. mht. den type hjælp, de enten allerede modtager eller fremover skal modtage og det indhold i hverdagen, de ønsker.
Undervisningen skal endvidere udvikle elevernes kompetencer til at indgå ligeværdigt i de hjælperelationer, der er en del af deres liv. Eleverne skal have indsigt i rettigheder og pligter i forbindelse med de forskellige former for hjælpeordninger, de vil få fremover, uanset hvilken boform de vælger.
Formålet med undervisningen er, at eleverne bliver bekendt med de muligheder, der er for at modtage personlig pleje, praktisk hjælp, pædagogisk støtte og ledsagelse efter Lov om Social Service herunder om BPA, og at eleverne får indsigt i og forholder sig til sin egen person i verden med de særlige forudsætninger, man har som ungt menneske med handicap og at forstå og erkende egne muligheder og begrænsninger i et selvstændigt voksenliv.
Vores forventninger
Vi forventer, at du har humor, er fagligt dygtig og har lyst til at undervise i en mangfoldig elev- og lærerflok, samt at du er igangsættende, tålmodig og optimistisk. Vi forventer, at du kan afstemme undervisningen efter elevernes forudsætninger og ambitionsniveau. Det er vigtigt for os, at du er fleksibel, god til at formidle både praktisk og teoretisk samt god til at samarbejde med kolleger på kryds og tværs, og at du kan genkende dig selv i flere af nedenstående punkter.
Du … :
- har en solid faglighed og erfaring med dig fra arbejdet som socialrådgiver
- har erfaring med at formidle og undervise – gerne både elever og kolleger
- har lyst til at skabe genuin inklusion på en almen folkehøjskole
- har erfaringer med serviceloven og mennesker med funktionsnedsættelser og handicap
- har lyst til og gerne erfaring med at vejlede og rådgive på et individuelt niveau
- har lyst til at holde dig opdateret i forhold til viden, forskning og udvikling på handicapområdet
Andre fag
Som det fremgår af vores hjemmeside, har vi mange fagområder, så skriv gerne, hvis der er andre fag, du kan dække eller synes du har noget særligt at bidrage med.
Højskolelærer på Egmont Højskolen:
Som højskolelærer på Egmont Højskolen består ca. halvdelen af din stilling af undervisning og forberedelse, herunder også studieture, sommerkurser og fagdage. Herudover kommer samværsdelen som bl.a. dækker over dag- og weekendvagter, samvær og sociale arrangementer, møder, udvalgsarbejde, koordinering og planlægning, særlige arrangementer, fagrelaterede kontakter uden for huset, udvikling samt kontaktlærerarbejde med eleverne.
Kontaktlærerarbejdet er en af højskolelærernes vigtigste funktioner. Alle fastansatte lærere er sammen med en anden lærer tilknyttet en bordgruppe med ca. 14 elever. Hver lærer er vejleder for ca. 7 elever. Lærere og elever mødes bl.a til morgenmad og frokost. Derudover er der et ugentligt møde i bordgruppen. Hovedoverskrifterne for kontaktlærerarbejdet er: Vejledning, omsorg og nærvær, praktisk og pædagogisk hjælp, udslusning, supervision af borger/assistentgrupper, forældresamarbejde og kontakt til diverse instanser.
Praktisk:
Stillingen aflønnes efter “Bekendtgørelse om ansættelsesvilkår for forstandere, viceforstandere og lærere ved folkehøjskoler”. Du kan læse mere på Højskoleforeningens hjemmeside: www.ffd.dk
Skriftlig ansøgning via mail på: . Ansøgningen skal være skolen i hænde senest søndag d. 17. august, og der vil blive afholdt samtaler i uge 35.
Tiltrædelse gerne 1. oktober eller tidligere.
Yderligere oplysninger og svar på eventuelle spørgsmål hos:
Viceforstander, Marianne Thorhauge, tlf.: 21734702, mail:
Forstander Søren Møllgaard Kristensen tlf.: 61305418, mail: