Close this search box.

Faciliteter

Natur og masser af muligheder

Egmont Højskolen er et stort sted med mange forskellige faciliteter.

Skolen ligger tæt ved en skov og ud til vandet med egen strandgrund.
Alle vores bygninger er handicapvenligt indrettet, så kørestolsbrugere og gangbesværede kan komme ubesværet rundt.

Vi råder over mange bygninger til undervisning, fællesspisning, elevværelser, administration og meget andet. Faciliteterne indbefatter også en idrætshal, en svømmehal samt et bådeværft.

Tæt ved havet

Hvis du er glad for aktiviteter, der foregår ved havet, så er Egmont Højskolen ikke det værste sted, du kan tage hen.

Vi ligger lige ud til Kattegat med egen strandgrund, hvorfra der går en 170 m lang badebro, der udover sin længde (nogle mener det er starten på den faste forbindelse til Samsø…) er indrettet så, kørestolsbrugere kan komme i vandet.

Du kan sejle, ro i kajak, dykke, fiske eller bare nyde at bade eller gå en tur langs stranden. Der er selvfølgelig også mulighed for at få undervisning i sejlads osv.

Og glem ikke, at man fra Hou nemt kan komme på en udflugt til de to dejlige øer Samsø og Tunø.

Egen svømmehal

Egmont Højskolen råder over en svømmehal, der hedder Vandhalla.

Der er to bassiner, et stort til almindelig svømning og andre aktiviteter samt et mindre varmtvandsbassin til mere wellness-agtige sager.
Desuden er der en vand-rutsjebane, som det sig hør og bør…

Svømmehallen bruges i højskolens fag, men er også åben for offentligheden på bestemte dage.

Som elev har du mulighed for at bruge svømmehallen til forskellige vandsportsfag som svømning og dykning, men du kan selvfølgelig også bruge den i fritiden, når der er åbent.

Se også:
Vandhalla’s hjemmeside

Fælleslokaler

Højskolen er stor, og der er mange lokaler at finde rundt i. Nogle er specielt beregnet til store forsamlinger, f.eks vores spisesal og vores foredragssal. Så der vil du opholde dig sammen med mange andre kursister, når det er spisetid eller der skal være fællesundervisning af en eller anden slags.

Men som mange andre lokaler, kan de selvfølgelig også benyttes i fritiden. Til alt mellem himmel og jord, f.eks sang, spil, fødselsdage og måske bare samvær og samtaler med andre elever.

Faglokaler

Skolen råder over mange forskellige faglokaler og værksteder af forskellig slags. De bruges selvfølgelig i undervisningen, men de kan også benyttes i fritiden.

Der er lokaler til musik, glaskunst, keramik, medieproduktion og mange andre ting.
Der er et skolekøkken og et træværksted samt lokaler til filmfremvisning og computerspil. Vi har også en idrætshal med tilhørende træningsrum og klatrevæg.

For nogle lokalers vedkommende kræver det, at du har en aftale med en faglærer, hvis du vil benytte dem i fritiden. Træværkstedet kan f.eks være farligt at benytte, hvis du ikke har fået den fornødne instruktion.

Værelser

Man kan også have behov for at kunne trække sig til tilbage fra fællesskabet for en tid. F.eks for at få sin nattesøvn, læse i en bog eller måske surfe lidt på internettet.

Alle elever har et værelse og på nogle værelser, bor der to elever sammen. Værelserne er spredt over et ret stort område, og de er af meget forskellig størrelse. Vi har værelser, der er specielt indrettet til kørestolsbrugere, men de fleste værelser er almindelige værelser med plads til en seng og et bord. Der er et bad og toilet tilknyttet alle værelser, og der er adgang til trådløst internet på alle værelser.

Sund og varieret mad

Uden mad og drikke dur helten ikke, og derfor har Egmont Højskolen et virkeligt godt køkken, som laver sund og meget varieret mad. Det er mere og mere tilfældet, at kursister spiser vegetarisk, og også på dette felt er vores køkken virkelig kompetent.

Er du veganer, kan det også sagtens lade sig døre.

Som en del af din undervisning kan du naturligvis lære om kostvaner og om, hvordan du selv kan lave velsmagende og sund mad.