Modulfag

Modulfag på Egmont Højskolens lange kursus er lidt kortere fag, hvor du måske har 2-4 lektioner om ugen.

Der er rigtig mange modulfag at vælge imellem, og de spænder meget bredt rent indholdsmæssigt. Fra boglige fag, f.eks psykologi og historie, til kreative fag som f.eks keramik og musik og videre til kropslige fag som idræt og dans.

I modsætning til dine hovedfag, så vælger du modulfag 2 gange på et semester. Du vælger normalt 2-3 modulfag, når semesteret starter. Og så vælger du nye modulfag midt i semesteret. På den måde får du mulighed for at prøve mange forskellige ting.

Herunder kan du læse om alle de forskellige modulfag, vi tilbyder i øjeblikket.

A-modul

Afrorytmer

Afrorytmer er for dig, der ikke kan sidde stille, når en rytme banker på og som er klar til at bruge danse- og trommemuskler, som du ikke plejer at bruge.

Hver undervisningsgang består dans, vestafrikanske trommer, sang eller en skøn blandning.

Vi vil arbejde med nemme bevægelser inspireret af Vest- og Østafrikanske traditionelle danse, der sat sammen i enkle serier vil fremkalde ikke bare sved på panden, men også smil på læben.

Vi vil lære simple rytmer på forskellige afrikanske trommer, som til sidst kan akkompagnere danserne.

Og hvis vi trænger til en pause fortæller vi historier, synger eller ser en film om Vest- og Østafrikansk kultur.

Så er du klar på at bevæge dig, svede og grine - lidt af dig selv og lidt med andre - så er Afrorytmer noget for dig! Musikken henter vi fra det afrikanske kontinent og energien skaber vi sammen.

Ingeborg Mate Holm
Ingeborg Mate HolmHøjskolelærer
Inge Johnsen
Inge JohnsenHøjskolelærer

B-modul

8 dage, der ændrede verden

”De, der ikke kender historien, er dømt til at gentage den” - Edmund Burke 

En gang imellem sker der noget, der ændrer vores verden fra den ene dag til den anden. Sådanne dage er sjældne, men de forekommer.

Et eksempel kunne være den 3. august 1492. Om morgenen på den dag sejler tre små skibe under le- delse af Christopher Columbus ud fra havnebyen Palos i Spanien med retning mod vest. De sejler ud på et hav med en ukendt størrelse, ud i intetheden så at sige, og med et håb om at komme til Indien.

De kom ikke til Indien, men verden blev aldrig den samme igen.

I dette fag vil vi beskæftige os med historie med udgangspunkt i sådanne dage. Vi vil udforske, diskutere og forsøge at blive klogere på historien. Vi vil beskæftige os med fortiden for at blive klogere på nutiden.

Hver time vil vi tage udgangspunkt i en ny dag, og du får også mulighed for at foreslå nogle dage, som har ændret historien.

”If you don’t know history, then you don’t know anything. You are a leaf that doesn’t know it is part of a tree.” - Michael Crichton

Hans Otto Lunde
Hans Otto LundeHøjskolelærer

C-modul

E-sport

E-sporten er i en rivende udvikling og mange af verdens bedste E-sports udøvere kommer fra Danmark. I Danmark har mange af de forskellige E-sports hold indledt et samarbejde med de danske fodboldklubber, hvilket markant har påvirket udviklingen indenfor E-sport de sidste 5 år, både økonomisk, teknologisk og samfundsmæssigt.

Derfor skal vi i undervisningen diskutere denne udvikling indenfor E-sporten; overveje om E-sport overhovedet er en sport?, se på hele gaming kulturen og gaming industrien, de økonomiske og etiske sider, samt E-sportens fremtidsperspektiver.

Mange mener, at computerspilsmediet fortjener en større opmærksomhed og seriøsitet end det tidligere har fået. Computerspil skal tages alvorligt - både som kultur og industri. Cyberspace er ikke længere et lukket rum, hvor børn og unge leger. Cyberspace er en direkte forlængelse af den

(såkaldte) virkelige verden, og computerspil og spilkultur er kommet for at blive.

Derfor skal vi i undervisningen også lære/spille forskellige computerspil; Counter Strike, Dota 2, League of legends, Starcraft 2, Fortnite. I undervisningen er der både teoretisk og praktisk undervisningsindhold.

Kenneth Krøgholt Bork
Kenneth Krøgholt BorkHøjskolelærer