Værdier

Myndighed, værdighed og solidaritet

På Egmont Højskolen tror vi på vigtigheden af at være sammen med andre voksne, også voksne med særlige forudsætninger.

Det kan være med til at skabe udvikling, indlæring, overvindelse og måske vigtigst af det hele: fællesskab. Alt sammen noget, som er med til at gøre et ophold på Egmont Højskolen til noget ganske særligt. At tage på højskole er at møde andre, hvor de er – at give noget til fællesskabet og at få noget med derfra.

De tre begreber: Myndighed, værdighed og solidaritet, er vores kerneværdier som højskole. De er ikke blot ord på et stykke papir, men den måde vi laver højskole på og er sammen på. Alle tre begreber er lige vigtige, men da alle er ret brede begreber, er her en kort forklaring på, hvad vi mener med dem:

• Myndighed er evnen men fremfor alt viljen til at tage ansvar for sit eget liv.

• Værdighed er at behandle andre mennesker og sig selv med respekt.

• Solidaritet er at tage hensyn til andre mennesker og deltage aktivt i et fællesskab.

Vi lægger som skole vægt på, at elever deltager aktivt i beslutningsprocesserne. Det kan være, når projekter og fællesarrangementer skal gennemføres, men det kan også være i den almindelige klasseundervisning og i særdeleshed, når det drejer sig om at hjælpe og støtte kammerater. Man skal som elev lære at træffe fornuftige beslutninger, når der f.eks skal vælges mellem de mange spændende fagtilbud, men især når der skal tages stilling til ens personlige trivsel, uddannelse og fremtid.

Egmont Højskolens formål er at understøtte denne proces, så eleverne forlader os som myndige, værdige og solidariske mennesker. Mindst lige så vigtigt er det selvfølgelig, at de også forlader os som glade og optimistiske individer.

I dag er vi i den lykkelige situation, at vi er en af landets største højskoler med mere end 200 meget forskelligartede elever og omkring 100 ansatte med stor spændvidde i viden og kompetencer. Det er især vigtigt for os er at være en skole med stor menneskelig rummelighed. Vi håber, med Grundtvigs ord, “at vi kan bære hinanden, som vi er.”

Vi er også en rummelig skole rent fysisk, og med det nye byggeri “Vandhalla”, har vi nu også en skøn idrætshal med klatrevæg, et veludrustet træningscenter og en fantastisk og tilgængelig svømmehal. “Vandhalla” er blevet til virkelighed takket være velvillige sponsorer samt en utrættelig indsats af skolens tidligere forstander Ole Lauth.

Skolens værdigrundlag, som det fremgår af vedtægternes §1. stk. 4:

Egmont Højskolens formål er at drive folkehøjskole inden for den til enhver tid gældende lovgivning om frie skoler.

Vi lægger vægt på samspillet mellem mennesker med forskellige liv og muligheder, og skolen har et særligt ansvar over for mennesker med fysisk handicap.

Skolen er ramme om et miljø, hvor elever og kursister tilegner sig viden, udveksler livserfaringer og får nye muligheder for engagement i livet og i samfundet.

Myndighed, værdighed og solidaritet er centrale begreber for skolen.